Bezárás
BezárásVálassz várost
BezárásVálassz várost

Erzsébet híd

Erzsébet híd képek

  • Hazánkban először az Erzsébet híd építésénél használtak Martin acélt. - Erzsébet híd
  • Az Erzsébet királyné nevét viselő Duna-híd - Erzsébet híd

Erzsébet híd információk

Az Erzsébet híd Budapest egyik legnevezetesebb hídja a Dunán, amely az V. kerületet köti össze az I. kerülettel. 1898 és 1903 között épült, nem sokkal a Ferenc József nevét viselő híd (ma: Szabadság híd) után. Az időközben Genfben merénylet áldozatául esett Erzsébet királynéról nevezték el.

Az Erzsébet híd

Az 1894-ben megtartott nemzetközi pályázaton az első díjat a Kübler György az esslingeni gépgyár főmérnöke és Eisenlohr és Weigle stuttgarti építészekkel együtt elkészített egynyílású kábelhídterve nyerte el. A terv azonban nem került kivitelezésre, mert a döntés lánchíd mellett történt. Ennek fő oka az volt, hogy a külföldön gyártott kábelek helyett, az egész vasszerkezetet hazai anyagból és hazai munkával lehetett előállítani.

A szecessziós híd

A híd a maga idejében műszaki szenzációt keltett, mivel egyetlen, 290 m hosszú nyílással ívelt át a Dunán, vagyis függőhíd. Architektúráját Nagy Virgil tervezte. A láncszerkezetű híd szecessziós díszítést kapott. A híd rendszere merevített lánchíd, amelynél a híd egész önsúlyát a láncok hordták. A láncok síkjában a hídpálya két szélén elhelyezett rácsos vastartók (ún. merevítőtartók) csak a híd részleges megterhelésekor léptek működésbe, oly módon, hogy a láncnak a nem egyenletesen eloszló hatása alatt, egyébként keletkező nagy alakváltozásait, az abból fakadó káros és veszélyes lengéseit megakadályozták.

A 107 éves Erzsébet híd

A hídpálya 18 méteres volt, ebből 11 méteres kocsiúttal, és két egyenként 3,5 méteres gyalogjáróból állt. A kocsiút két szélén egy-egy villamosvasúti vágány volt elhelyezve. Hazánkban először itt alkalmaztak Martin acélt. A híd vasszerkezetét a Magyar Királyi Államvasutak Gépgyára (MÁVAG), a láncokat a diósgyőri állami vasgyár készítette, az alépítményi munkákat Gross E. és Társa és Fischer Henrik társvállalkozók hajtották végre.

Az építési munkák 1898-ban kezdődtek el. 1902-ben a szerelés előrehaladott stádiumában, a hídfőkön nagyon csekély elmozdulást észleltek. Ezért az építést felfüggesztették. A hiba kijavítása után folytatták a szerelést, és az építkezést 1903 őszén befejezték. Az Erzsébet hidat 1903. október 16-án adták át a forgalomnak.

forrás: wikipedia.hu

Fővinform: +36 1 317 1173; fovinform.info@bkv.hu

útinform: +36 1 336 2400/0



Fizetett hirdetés

Még több Látnivaló Budapesten

Logó
Déli összekötő vasúti híd

Az Összekötő vasúti híd (a köznyelvben sokszor használt alakja még a Déli összekötő vasúti híd)...

Logó
K-híd

Az Óbudai-szigetre vezető, K-rácsozású szerkezettel épült hidat 1955-ben adták át. A közel 100 ...

Logó
Petőfi híd

A Petőfi híd (1937-től 1952-ig: Horthy Miklós híd) Budapest egyik Duna-hídja. Tervezése Álgyay ...

Vélemények, hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned, ha nem vagy még regisztrált felhasználónk kattints ide

Látnivalók

Eseménynaptár

Fizetett hirdetés


Fizetett hirdetés

Aug 26

Szegedi Ifjúsági Napok - SZIN
A SZIN 2014-ben tényleg igazi nyárzáró időpontban érkezik: Az ország egyik leghangulatos......
Fesztiválok Városa

Aug 23

Strand Fesztivál
Strand Fesztivál 2014-ben második alkalommal rugaszkodik neki a nyárvégi balatoni hagyomán......
Fesztiválok Városa

Aug 23

Zorall Sörolimpia
Zorall Sörolimpia 2014-ben, augusztus 21. és 23. között az alsóörsi Európa Kempingben!
Fesztiválok Városa

Fizetett hirdetés

Megosztom



Látnivaló kereső Budapest

Partnereink




Facebook